De kleine Amsterdamse brouwerij Oedipus krijgt een injectie van gigant Heineken. Met het geld willen de vijf oprichters hun dromen verwezenlijken: bier, entertainment en horeca.
Dat schrijft Oedipus, bekend van bieren als Thai Thai, Mannenliefde en Panty, in een verklaring op de website. Hoe groot het minderheidsbelang van Heineken is, maken de partijen niet bekend, noch hoeveel geld er mee gemoeid is.
Oedipus is opgericht door vier vrienden: Alex Mager, Paul Brouwer, Sander Nederveen en Rick Nelson. Zij beginnen in 2010 met thuisbrouwen en zijn een jaar later al aanwezig op kleinschalige kunst- en muziekfestivals. In sommige gevallen staan ze er zelfs bewust illegaal.
Ze zetten ook het eigen Kimchi Festival op, dat bij de eerste editie in 2012 veel succesvoller blijkt dan de oprichters van tevoren hadden durven dromen.
Begin van het Oedipus-bieruniversum
Dat soort initiatieven smaken naar meer. De investering die Heineken doet, zal het viertal in staat stellen om hun wereld uit te breiden. Sterker nog, ze spreken zelf van een ‘Oedipus Galaxy’.
Het middelpunt daarvan moet een brouwboerderij worden buiten Amsterdam. In verschillende steden wil Oedipus vervolgens cafés openen. Dat alles onder de slogan 'het leven is meer dan bier'.
Op dit moment zit Oedipus nog met een brouwerij en proeflokaal in Amsterdam-Noord aan de overkant van het IJ. Daar was de brouwerij ook gastheer voor concerten die Paradiso organiseerde - totdat buurtbewoners bezwaar maakten.
“We zitten hier in Noord in een tijdelijke omgeving, dus we moesten wel nadenken over de volgende stap”, zegt Oedipus-directeur van Oedipus Tristan Spits tegen Het Parool. Hij kwam als eerste bij het bedrijf na de vier oprichter.
Spits: "We willen in korte tijd van één plek naar meer locaties, binnen en buiten de stad. Onze droom is een boerderij even buiten Amsterdam waar we bier produceren met bijzondere lokale ingrediënten. De grondstoffen willen we zelf verbouwen. We hebben de verbinding met de buitenwereld een beetje verloren."
Succes van Brouwerij 't IJ
De timing is essentieel, zo zegt Spits. Het succes van lokale concurrent Brouwerij 't IJ geeft hem gelijk. Deze aanvankelijk ook kleine Amsterdamse gildebrouwer realiseerde met steun van de Belgische brouwer Duvel-Moortgat een eigen café in een oud badhuis-met-molen in Amsterdam-Oost. Veel Nederlandse brouwerijen zijn druk bezig met eigen 'brewpubs', 'taprooms' of andere horeca.
Oedipus wil dus eenzelfde richting uit, plus ruimte voor cultuur en muziek. Heineken is logischerwijs enthousiast over het minderheidsbelang. Directeur van Heineken-Nederland Pascal Gilet zegt tegen Het Parool: “We ontmoeten vaak craftbrouwers die prima bier maken en daar blijft het dan bij. Bij Oedipus stopt het niet. Zij hebben hun droom centraal gesteld. We houden van bedrijven die dromen. Hun plan voor een ‘Oedipus Galaxy’ is heel coherent en ambitieus."
Oedipus houdt controle over haar eigen merk, de namen van de bieren en wat ze in de toekomst uit willen brengen. Het zal via de samenwerking met Heineken kunnen putten uit kennis over brouwtechnieken en de marketingkracht van de Nederlandse drankengigant. Die moet Oedipus bekender maken in Nederland en de wereld.
De vier oprichters probeerden eerder al zonder een grote investeerder een begin van hun universum aan te leggen. Ze hielden in 2013 een succesvolle crowdfundingcampagne. In anderhalve maand verzamelden ze 100.000 euro om hun eerste 'brewpub' vorm te geven. Helaas kwam die er niet vanwege bureaucratische problemen, maar sinds 2015 zijn ze dus alsnog te vinden in Amsterdam-Noord met een proeflokaal.
Voor Heineken is het belang van Oedipus geen eerste stap op de craftmarkt. Het nam eerder al de grote Amerikaanse brouwer Lagunitas over.